جنجال موبایل چینی در ایران
آفتابنیوز :
حاشیههای گوشیهای شیائومی تمامی ندارد. یک بار ایران واردات گوشیهای شیائومی را به دلیل مشکل عدم مسیریابی صحیح سرشمارههای اضطراری ممنوع میکند و بار دیگر برخی رسانهها از قطع ارتباط شیائومی در بازار ایران به دلیل تحریم خبر میدهند!
فعالان بازار موبایل میگویند تشدید تحریمها بر روند فعالیت شرکتهای خارجی که با کشورهایی دنیا روابطشان قطع است، تاثیر گذاشته است.
برخی معتقدند در شرایط تحریم تجارت با کشورهای تحریم شده مستقیم نیست و کالا از طریق کشورهای واسط به دست مردم میرسد.
حالا سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفته است که خبر قطع دسترسی کاربران شیائومی در ایران واقعیت ندارد. چرا که به اعتقاد محمدرضا عالیان این خبر از طریق رسانههای رسمی منتشر نشده است.
عالیان توضیح داد: خبر منتشر شده منبع رسمی ندارد و همچنین سایت رسمی شیائومی نیز هنوز درباره قطع دسترسی کاربران اعلام رسمی نکرده است. بنابراین تجار ایرانی هم نمیتوانند صحت این خبر را تائید کنند.
او گفت: فعالیت شیائومی با ایران به شکل مستقیم نبوده اما حتما این خبر از طریق برخی منابع پیگیری میشود.
حالا با دست به دست شدن خبر (قطع دسترسی کاربران ایرانی) در فضای مجازی، برخی مردم نگران دسترسی خود در روزهای آینده هستند. برخی کاربران میگویند شیائومی به دلیل فروش بالا تجارت خود با ایران را قطع نمیکند.
آیا از این پس واردات گوشیهای شیائومی در بازار ایران ممنوع میشود؟ عالیان پاسخ داد: چنانچه شیائومی دسترسی ایرانیها را قطع کند، فعالیت کاربران شیائومی متوقف میشود و عملا این برند بیارزش میشود و تاثیری در افزایش قیمت ندارد.
چقدر گوشی شیائومی وارد شد؟
بررسیها نشان میدهد در طول ۱۲ ماه گذشته ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار موبایل در بازار ایران فروخته شده است که سهم برندهایی از جمله شیائومی در این بازار ۳۳ درصد است.
همچنین طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل در مرداد ماه امسال پس از اعمال ممنوعیت واردات مدلهای پرتقاضای شیائومی از ابتدای تیرماه، واردات این برند نصف شد!
فعالان بازار میگویند با نزدیک شدن به برجام جدید این مساله میتواند سنگاندازی دیگری برای اقتصاد ایران باشد. هر چند که به گفته آنها شرکت شیائومی دسترسی کاربران قدیمی را قطع نخواهد کرد.
منبع: تجارت نیوز
منبع: آفتاب
کلیدواژه: موبایل شیائومی
چین
تحریم
دسترسی کاربران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۲۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر خوش برای بازنشستهها/ افزایش حقوق جدید در راه است
یارانه جدید چه زمانی واریز میشود؟
قیمت طلا و سکه در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰/ سکه ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان شد
مجری سرشناس رادیو و تلویزیون درگذشت
خبر بعدی:
تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت خودرو چین
اوایل صبح تیره و تار در تاریخ ۲۴ فوریه یورش روسیه به اوکراین با فرمان “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه آغاز شد. از دید او به شکل بیمارگونهای این اقدام نظامی اجتناب ناپذیر بوده است. پوتین در گزارشی گفت: روسیه جاره ای جز حمله به اوکراین نداشت.
استقبال ایران از توافق روسیه و اوکراین
با شروع جنگ و حمله روسیه به اوکراین اکثر کشورها تحریم های همه جانبه را علیه روسیه وضع کرده اند. بسیاری از خودروسازان قدر اروپایی اعلام کرده اند از این کشور خواهند رفت و یا فعلاً تولید خود را در روسیه متوقف خواهند کرد. در سال های اخیر، چینی ها محصولات خود را در روسیه گسترش دادند و بسیاری از خودروهای خود را روانه این بازار کرده اند.
در این مقاله بررسی می کنیم که تحریم های وضع شده علیه روسیه چه تأثیری بر خودروهای چینی در این کشور خواهد داشت.
عملکرد چینی ها در روسیه
در سال ۲۰۲۱ میزان صادرات خودرو در چین برای اولین بار از مرز دو میلیون گذشت و آن ها توانستند ۲٫۰۱۵ میلیون را روانه بازارهای هدف غیر چینی کنند. این رقم زمانی بسیار برجسته می شود که بدانید این میزان فروش حدود ۷٫۷ درصد کل تولیدات خودروی چین را تشکیل می دهد، پس با این حساب و با توجه به گستردگی بازار چین، صنعت خودرو چین در سالی که گذشت در بحث صادرات بسیار موفق بوده است و پیش بینی می شود در سال جاری بهتر هم عمل کند. یکی از مهم ترین بازارهای هدف برای چینی ها بازار روسیه است و این کشور سومین کشور پرفروش چینی ها در سراسر دنیا محسوب می شود. ده کشور اول واردکننده خودروهای چینی به ترتیب شیلی، عربستان سعودی، روسیه، بلژیک، استرالیا، مکزیک، مصر، بنگلادش، بریتانیا و فیلیپین هستند که ۱٫۰۵۹ میلیون دستگاه از کل صادرات خودروی چین را تشکیل می دهند.
اگر بخواهیم بازار روسیه برای چینی ها را دقیق تر بررسی کنیم، می بینیم که صادرات ۱۱۵,۷۰۰ دستگاهی در سال ۲۰۲۱ به روسیه انجام شده است و این نشان می دهد نسبت به سال ۲۰۲۰ صادرات دوبرابر شده و سهم خودروهای چینی در بازار خودروهای سواری روسیه ۷ درصد افزایش داشته است. با این مقدمه دریافتیم که چین سهم قابل توجهی از بازار روسیه دارد و این سهم سال به سال در حال افزایش است.
ادعای جدید آمریکا درباره روسیه و اوکراین کمپانی های مهم چینی در بازار روسیه
در بازار روسیه گریت وال ، چری و جیلی بیش ترین سهم را بین خودروسازان چینی دارند. در سال ۲۰۲۱ نمایندگی جیلی توانست ۲۴,۵۸۷ دستگاه خودرو از این نشان را به فروش برساند و این یعنی، فروش جیلی در یک سال ۵۹ درصد رشد فروش را در روسیه داشته است. برای چری شرایط آرمانی تر بود و این خودروساز چینی توانست با فروش ۳۷,۱۱۸ دستگاهی رشد ۲۲۴ درصدی را برای خود ثبت کند. برای گریت وال هم رشد بالای صددرصدی ثبت شده است و همه این ها نشان می دهد بازار روسیه پتانسیل و گنجایش خودروهای چینی را دارد و این بازار به چینی ها روی خوشی نشان داده است.
برای گریت وال روسیه مهم تر از دیگر کمپانی هاست، چراکه این خودروساز در روسیه کارخانه دارد. این کارخانه در صنعتی ترین شهر روسیه است و تمام فرآیندهای تولید در آن قرار دارد و به عنوان بزرگ ترین پروژه سرمایه گذاری تولیدی برای خودروسازی چین محسوب می شود. مدیرعامل گریت وال از روسیه به عنوان اولین قدم جهانی شدن این کمپانی یاد می کند. پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، گریت وال اعلام کرد بدون هیچ مشکلی به تولید در روسیه ادامه می دهد. پس تا این جا، خودروسازان چینی موضع گیری خاصی نسبت به جنگ نداشته اند و صنعت خودرو چین فعلاً راه خود را بدون مشکل در این کشور ادامه می دهد.
تأثیر تحریم سوییفت
چند روز پیش بود که اعلام شد هفت بانک معتبر روسی از سوییفت کنار گذاشته شده اند و این یعنی امکان تراکنش های مالی تجاری برای کمپانی های مختلف روسی عملاً به سادگی ممکن نیست و راه های دیگر برای انتقال پول علاوه بر ناامن بودن، هزینه زیادی هم خواهد داشت. این مشکل به خوبی برای ما ایرانی ها قابل فهم است، چراکه ایران هم این تحریم ها را متحمل شد و در نتیجه آن فشار زیادی به خودروسازان و مردم اعمال شد که البته تأثیر نهایی این تحریم ها متوجه مصرف کننده بود و در نهایت، این مردم بودند که هزینه بالای انتقال پول از راه های دیگر را پرداخت می کردند. فعلاً کمپانی گریت وال به عنوان یک تولیدکننده در روسیه هیچ واکنشی به این تحریم جدید نداشته است، اما در سایت های چینی اشاره شده این نوع تحریم برای ایران در نهایت به خودروسازان چینی لطمه وارد کرده است و پیش بینی می شود سناریوی روسیه هم ضرر آفرین باشد. البته باید به این هم اشاره کرد که روسیه شبکه تراکنش های تجاری خود را خارج از سوییفت توسعه داده است و قطعاً به اندازه ایران از این تحریم متضرر نمی شود و همین باعث می شود خیال چینی ها از بازار روسیه راحت باشد.
هر آنچه درباره تاریخ اختلافات اوکراین و روسیه باید بدانید فرصتی بی نظیر برای چین
علاوه بر راه پرداخت ذکرشده، چین هم راه های پرداخت بین المللی را در شبکه های تجاری خود به وجود آورده است تا وابستگی به سوییفت را با شریکان تجاری خود نداشته باشد. این یعنی حالا که تمام خودروسازان اروپایی و آمریکایی به روسیه پشت کرده اند، چینی ها همچنان می توانند به رشد در روسیه ادامه دهند و جالب آن که، حالا رقبا به دلیل تحریم ها کنار رفته اند و چینی ها می توانند سهم بیش تری در بازار خودروی روسیه داشته باشند.