دوربین شیائومی ۱۲t Pro (بررسی دقیق اولین دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی شیائومی)

دوربین شیائومی ۱۲t Pro یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این گوشیست، چرا که این مدل یکی از اولین گوشی‌هاییست که با لنز ۲۰۰ مگاپیکسلی ارائه شده و همه‌ی صاحب‌نظران در حوزه‌ی موبایل را با این سوال مواجه کرده که آیا دوربین‌ ۲۰۰ مگاپیکسلی گوشی آنقدری که انتظار می‌رود خوب هست یا نه؟

تقریباً از ابتدای اینکه دوربین به سخت‌افزار موبایل اضافه شد، یاد گرفتیم که کیفیت دوربین گوشی را با تعداد پیکسل‌هایی که می‌تواند پردازش و ثبت کند بسنجیم. درست است که امروز همه‌ی ما می‌دانیم عدد مگاپیکسل یک دوربین مهم‌ترین فاکتور و مشخص کننده‌ی کیفیت بالای عکس آن نیست؛ اما باز هم نمی‌توان از این گذشت که این عدد صرفاً یک عدد بی‌معنی نیست و اصولاً هر چقدر که بیشتر باشد، بهترست و جزئیات بیشتری ثبت می‌شود. در این مقاله تصمیم داریم دوربین شیائومی ۱۲t Pro را بررسی کنیم و ببینیم که عملکرد و عکس‌های یک دوربین‌ ۲۰۰ مگاپیکسلی چگونه است؟ با ما در مجله‌ی اینترنتی ۱۹کالامگ همراه باشید.

خرید اقساطی 19کالا

دوربین شیائومی ۱۲t Pro

ترکیب لنزهای بکار رفته در دوربین این گوشی به صورت زیرست:

  • لنز اصلی واید: ۲۰۰ مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.7، سایز سنسور ۱/۱.۲۲ اینچی، سایز پیکسل ۰.۶۴ میکرومتر، PDAF ،OIS
  • لنز اولتراواید: ۸ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2، سایز سنسور ۱/۴ اینچی، سایز پیکسل ۱.۱۲ میکرومتر، زاویه تحت پوشش ۱۲۰ درجه
  • لنز ماکرو : ۲ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.4

دوربین شیائومی 12t pro
غول تکنولوژی چین برای لنز اصلی دوربین شیائومی ۱۲t Pro از سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی HP1 سامسونگ استفاده کرده است. تراشه‌ی پردازنده‌ی این گوشی هم که وظیفه پردازش سیگنال‌های دوربین را به عهده دارد، Snapdragon 8+ Gen 1 است که می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل را پردازش کند و عملاً محدودیتی برای استفاده از حداکثر توانایی دوربین شیائومی ۱۲t Pro ایجاد نمی‌کند. این مدل در تست دوربین دگزومارک امتیاز ۱۲۹ را کسب کرده که فوق‌العاده است و عملاٌ در کلاس خودش بهترین دوربین را دارد و رتبه یک دگزومارک است. (در حال حاضر این گوشی از نظر دوربین جایگاه ۲۰ دگزومارک را از آن خود کرده است.)
لنز اصلی دوربین شیائومی 12t pro

شیائومی ۱۲t Pro تقریباً یک گوشی همه‌چیز تمام است. شیائومی برای این مدل از هیچ نظر مضایقه نکرده و تقریباً آن را به بهترین ویژگی‌ها مجهز کرده است…

سخت افزار شیائومی 12t pro

از نظر سخت‌افزاری هم عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد و یکی از بهترین تراشه‌های پردازنده موبایل را در بطن خود جای داده، نمایشگر قابل‌توجهی دارد و از فست‌شارژ فوق سریع ۱۲۰ واتی هم پشتیبانی می‌کند، ولی با توجه به اینکه این مدل اولین گوشی شیائومی است که لنز ۲۰۰ مگاپیکسلی دارد، می‌توان گفت با محوریت دوربین ساخته شده؛ اما با این حال استفاده از لنزهای فرعی متوسط ۸ و ۲ مگاپیکسلی اولتراواید و ماکرو کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

  بررسی تلویزیون هوشمند شیائومی Mi TV P1

اگر اولیتتان برای خرید گوشی دوربین باشد و یک مدل مناسب برای عکاسی مد نظر داشته باشید، قطعاً به لنزهای فرعی هم توجه می‌کنید و ترجیح می‌دهید در شرایط خاص و برای ثبت عکس‌هایی متفاوت‌تر یا به قولی هنری، امکانات بیشتری در دسترستان باشد.

فروش ویژه

گوشی a02s

قیمت ویژه: ۹,۱۴۹,۰۰۰ تومان

گوشی شیائومی Redmi Note 11 Pro Plus ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت

گوشی a02s

قیمت ویژه: ۷,۰۹۹,۰۰۰ تومان

گوشی شیائومی Redmi Note 11 Pro 4G ظرفیت ۱۲۸ رم ۸ گیگابایت

گوشی a02s

قیمت ویژه: ۶,۲۷۹,۰۰۰ تومان

گوشی شیائومی Redmi Note 10 Pro Max ظرفیت ۱۲۸ رم ۶ گیگابایت

گوشی شیائومی Redmi Note 10 Pro Max ظرفیت 128 رم 6 گیگابایت

تصویر سه بعدی

گوشی a02s

قیمت ویژه: ۵,۲۹۹,۰۰۰ تومان

گوشی شیائومی Redmi Note 11 4G ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت رم ۶ گیگابایت

گوشی a02s

قیمت ویژه: ۵۲,۹۹۹,۰۰۰ تومان

گوشی اپل مدل آیفون iPhone 13 Pro Max ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت اکتیو

گوشی a02s

قیمت ویژه: ۱۰,۴۹۹,۰۰۰ تومان

گوشی شیائومی Redmi Note 11 Pro Plus ظرفیت ۱۲۸ رم ۸ گیگابایت

البته بهترست زود قضاوت نکنیم، زیرا همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، عدد مگاپیکسل تضمین کننده کیفیت یک گوشی نیست و عملاً نمی‌توان با تکیه بر این که مگاپیکسل یک لنز پایین است، گفت که عملکرد خوبی هم ندارد. از همین رو در ادامه عملکرد همه‌ی لنزهای دوربین شیائومی ۱۲t Pro و عکس‌هایی که ثبت می‌کنند را در شرایط مختلف بررسی می‌کنیم تا دید بهتری نسبت به آن بدست آوریم و بتوانیم با اطمینان در این مورد اظهار نظر کنیم.

پردازنده شیائومی 12t pro

در مجموع نقاط قوت و ضعف عکس‌هایی که دوربین این گوشی ثبت می‌کند را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد.

نقاط قوت در عکاسی

  • اکسپوژر خوب و رنگ‌ها عالی هستند.
  • در نور زیاد و در محیط های داخلی جزئیات خوبی را ارائه می‌دهد.
  • عکس هایی که با فلش گرفته می‌شود، جزئیات و اکسپوژر خوبی دارند.
  • عکس‌های زوم فاصله نزدیک در نورخوب و محیط های داخلی جزئیات خوبی دارند.

نقطه ضعف های عکاسی

  • داینامیک رنج محدودست.
  • انواع مصنوعات تصویر در عکس‌ها به چشم می‌خورند.
  • عکس‌های شب اکسپوژر کم‌تری دارند.
  • سطح جزئیات در عکس‌های فوق عریض کاهش می‌یابد.
  • پیش نمایشی که از عکس‌ها دریافت می‌کنید، نسبت به خروجی دوربین، داینامیک رنج محدودتری دارد.

  تلویزیون شیائومی Xiaomi Tv 4s 55 Inch

لنز اصلی دوربین شیائومی ۱۲t Pro

دوربین اصلی به صورت پیش‌فرض هر ۱۶ پیکسل را ترکیب و تبدیل به یک پکسل ۲.۵۶ میکرومتری می‌کند و خروجی آن عکس‎‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی هستند. در این حالت جزئیات بسیار خوب است و پردازشی که روی تصویر صورت گرفته کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. نویز بسیار کم، کنتراست زیاد و داینامیک رنج وسیع است و رنگ‌ها زنده هستند.
لنز اصلی دوربین شیائومی 12t proبا دوربین شیائومی ۱۲t Pro میوانید عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی هم ثبت کنید، اما حجم هر یک از این تصاویر حدود ۸۰ مگابایت است و عملاً فضای زیادی را اشغال می‌کنند؛ علاوه بر این با وجودی که نسبت به حالت پیش‌فرض در این عکس‌ها جزئیات بیشتر و شارپنس بهترست، این تفاوت به اندازه‌ای محسوس نیست که ارزش این افزایش حجم را داشته باشد.

تصاویر شیائومی 12t pro

بزرگ‌نمایی

بزرگ بودن عدد مگاپیکسل دوربین شیائومی ۱۲t Pro به این معنا هم هست که این دوربین می‌تواند جزئیات خوبی را در حالت زوم دیجیتال دو برابری ثبت کند. در واقع عملکرد دوربین در این حالت فوق‌العاده بوده و سطح جزئیات به اندازه‌ای بالاست که حتی می‌توان آن را با لنزهای اختصاصی تله‌فوتو با زوم ۲ برابری مقایسه کرد.

لنز تله فوتو شیائومی 12t pro

پرتره

با وجودی که سنسور عمق سنج در این گوشی وجود ندارد، اما با کمک نرم‌افزار می‌تواند عکس‌های پرتره هم بگیرد. اگر نور کافی وجود داشته باشد، این تصاویر شارپنس و جزئیات خوبی دارند. جداسازی سوژه و بک‌گراند هم با دقت نسبتاً خوبی صورت می‌گیرد.

عکس پرتره شیائومی 12t proبرای ثبت عکس‌های پرتره هم قابلیت زوم دو برابری دیجیتال در دسترس است که در این حالت نیز عملکرد خوبی از خود بجا می‌گذارد.

لنز اولتراواید دوربین شیائومی ۱۲t Pro

عکس های ۸ مگاپیکسلی که لنز اولتراواید دوربین شیائومی ۱۲t Pro می‌گیرد کیفیت متوسطی دارند. این عکس‌ها جزئیات کافی و داینامیک رنج خوبی دارند، اما لبه‌های کادر کمی تار است و نسبت به لنز اصلی، رنگ‌ها را با تناژ گرم‌تری به نمایش در می‌آیند.

لنز اولتراواید دوربین شیائومی 12t pro

ماکرو

همان طور که انتظار داشتیم، عکس‌های ماکرو ۲ مگاپیکسلی دوربین شیائومی ۱۲t Pro چندان چشم‌گیر نیستند. این لنز فوکوس خودکار ندارد و در عمل ثبت عکس نزدیک با آن چالش‌برانگیزست.

لنز ماکرو شیائومی 12t pro

عکاسی در شب

اگر با لنز اصلی دوربین شیائومی ۱۲t Pro تصمیم به عکاسی در شرایط نوری ضعیف داشته باشید، حالت نایت مود به طور خودکار فعال می‌شود. عکس‌های شب این گوشی به نسبت فوق‌العاده‌اند، تصویر شارپ به نظر می‌رسد، رنگ‌ها تا اندازه‌ای اشباع شده‌اند، اکسپوژر خوب، داینامیک رنج گسترده و جزئیات عالی هستند.

  قیمت تلویزیون شیائومی P1 سایز 55 کیفیت 4K گلوبال 2023 خرید محصولات شیائومی

عکاسی در شب دوربین شیائومی 12t proبه صورت دستی می‌توان نایت مود را خاموش هم کرد که در نتیجه‌ی این کار عکس‌های تاریک، اما طبیعی‌تری ثبت می‌شوند.

فیلم برداری با دوربین شیائومی ۱۲t Pro

دوربین شیائومی ۱۲t Pro می‌تواند با کیفیت ۸K و ثبت ۲۴ فریم در هر ثانیه فیلم‌برداری کند. در این حالت ویدئوها کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. اکسپوژر، داینامیک رنج و کنتراست عالیست و رنگ‌ها زنده هستند.

فیلم برداری با دوربین شیائومی 12t pro

در مجموع نقاط قوت و ضعف فیلم‌هایی که دوربین این گوشی ضبط می‌کند را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد.

نقاط قوت ویدئوها:

  • ویدئوها اکسپوژر خوب و داینامیک رنج گسترده‌ای دارند.
  • در همه‌ی شرایط نوری نویز در ویدئوها به خوبی کنترل می‌شود.
  • لرزشگیر تصویر عملکرد مناسب و مؤثری دارد.

نقطه ضعف‌های ویدئو:

  • تغییر ناگهانی اکسپوژر در ویدئوها مخصوصاً زمانی که چهره تشخیص داده می‌شود.
  • زمانی سوژه متحرک است، وایت بالانس ویدئوها بیش از اندازه است.
  • فوکوس خودکار در ویدئوها، مخصوصاً در نور کم عملکرد چندان خوبی ندارد.
  • با حرکت دوربین در حالت فیلمبرداری، مخصوصاً در نور کم و محیط‌های داخلی، شارپنس تغییر می‌کند.

دوربین حرفه‌ای یکی از عواملیست که روی قیمت گوشی تأثیرگذارست، اما این مدل ثابت کرد که همیشه بهترین دوربین را نمی‌توان در گران‌ترین گوشی یافت. نظر شما چیست؟ تجربه‌ی استفاده و عکاسی با این مدل را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیاتتان را با ما و دوستان ۱۹کالا به اشتراک بگذارید، بی‌صبرانه در انتظار نظرات ارزشمند شماییم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۰ رای

سوالات متداول

آیا دوربین شیائومی 12t Pro خوب است؟

✔️ بله. این گوشی در کلاس خودش بهترین دوربین را دارد که امتیاز 129 را از دگزومارک کسب کرده است. در این مقاله عکس‌هایی که این دوربین می‌تواند ثبت کند بررسی شده‌اند.

عملکرد لنزهای فرعی دوربین شیائومی 12t Pro چگونه است؟

✔️لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی و فوق عریض 8 مگاپیکسلی این گوشی عملکردی معمولی دارند. نمونه عکس‌های این لنزها را می‌توانید در مقاله مشاهده کنید.

دوربین شیائومی 12t Pro چند مگاپیکسل است؟

✔️شیائومی برای لنز اصلی این دوربین یک سنسور 200 مگاپیکسلی HP1 سامسونگ استفاده کرده که می‌تواند عکس‌های فوق‌العاده ای را ثبت کند.

فیلم برداری با دوربین شیائومی 12t Pro چگونه است؟

✔️لنزاصلی این دوربین می‌تواند با کیفیت 8k و سرعت 24 فریم در هر ثانیه فیلم برداری کند و ویدئوهای خروجی آن عالی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید