شیائومی اجاق چندمنظوره هوشمند میجیا را در چین عرضه کرد

شاید در نگاه اول، واژه‌ی Mi در لوگو تنها یک واژه‌ی ساده به نظر برسد اما اگر آن را 180 درجه بچرخانیم، شبیه یک کلمه‌ی چینی می‌شود که به معنی قلب است. همچنین شیائومی، اظهار داشته است که کلمه‎‌ی Mi مخفف Mobile Internet می‌باشد. این لوگو معانی مخفی دیگری نیز دارد که از جمله آن می‌توان ماموریت غیر ممکن را نام برد که به چالش هایی که این شرکت در حال دست و پنجه نرم کردن با آنهاست، اشاره دارد.

شیائومی در مارس 2010 به عنوان شرکتی دارای تخصص در توسعه و عرضه محصولات الکترونیکی و سخت افزارهای هوشمند، در پکن تاسیس شد. این کمپانی اکنون در جایگاه سومین شرکت در جهان است که قادر به تحقیق، توسعه، تولید و خلق محصولاتی جدید و چیپ‌های موبایل می‌باشد. واژه‌ی سومین شرکت، آن هم برای شیائومی که تنها حدود ده سال است که پا به عرصه‌ی نوآوری و خلق محصولات متنوع گذاشته، بسیار ارزشمند و مستحق تقدیر است.

ناگفته نماند پیشرفت روز افزون این ابر قدرت دچار اختلال نشده و بیش از پیش ادامه دارد و طولی نمی‌کشد که به مقام‌های بالاتر نیز برسد.

بهتر است بدانید شیائومی در سال 2015،  موفق شد رکورد مربوط به بیشترین فروش گوشی در عرض تنها 24 ساعت در یک پلتفرم ثابت را از آن خود کند. لازم به ذکر است که این شرکت در طول آن روز، تخفیف‌های زیادی را به طرفداران و مشتری‌های خود عرضه کرد و موفق شد تنها طی یک روز در سایت اینترنتی خود  2112010 گوشی هوشمند را به فروش برساند. رکورد قبل از شیائومی متعلق به سایت Tmall (از زیر مجموعه‌های علی‌بابا) بود که در سال 2014 طی 24 ساعت توانسته بود 1894867 گوشی را بفروشد. بنابراین شیائومی با اختلاف نسبتا بالایی رکورد خود را در گینس ثبت کرد.

همزمان با فروش گوشی‌های هوشمند، طی آن 24 ساعت، این شرکت توانست 770000  گجت خانه هوشمند، 38000 تلویزیون هوشمند،247000 سیم‌سیار و 208000 دستبند سلامتی  Mi Band را به فروش برساند که البته هیچ‌کدام از این آمارها رکوردشکن نبودند. در نهایت درآمد شیائومی از این فروش فوق‌العاده و رکورد شکن که پیشرفت این شرکت را دو چندان کرد، حدود 420  میلیون دلار سود بود.

از جمله تفاوت‌های فروش محصولات شیائومی با سایر برندها در این است که حاشیه‌ی سود حاصل از فروش مصولات این برند بر طبق قانون مشخص شده و حدود ۵ درصد است؛ بنابراین طبق این روند، سود حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند و انواع محصولات دیگر شیائومی، هر سال دچار روند افزایشی نمی‌شود و مدیر عامل شیائومی اعلام کرده است که این قانون برای همیشه خواهد بود و همه انواع محصولات را در بر می‌گیرد؛ این موضوع خبر بسیار خوبی برای طرفداران شیائومی است.

باید گفت که شیائومی کار خود را با رونمایی از رابط کاربری مبتنی بر اندروید MIUI آغاز کرد که دارای مزیت‌های بسیاری از جمله پشتیبان‌گیری ابری، استفاده آسان از پخش موسیقی و ارائه دهنده اپلیکیشن‌های فروشگاه خود بود.

اولین گوشی هوشمند ارائه شده توسط شیائومی، MI One نام داشت و از آنجایی که با وجود قیمت پایین دارای کیفیت بالایی بود، مسیر بی‌بدیل این شرکت را مشخص کرد. شاید در نگاه اول این طور تصور می‌شد که دلیل کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب محصولات شیائومی، تازه قدم گذاشتن این شرکت بر عرصه‌ی تولید است. اما با گذشت زمان، نه تنها اولین محصولات شیائومی با قیمت مناسب و کیفیت بسیاری ارائه شدند بلکه پس از آن نیز شیائومی در سال 2012 با معرفی گوشی هوشمندMi 2  توانست ادعا کند که تنها در طول یک سال پس از تولید این محصول با کیفیت و ارزان قیمت، حدود 10 میلیون از آن به فروش رفته است!

  روتر 10 گیگابیتی شیائومی معرفی شد

در کنار کیفیت بسیار بالا و به صرفه بودن محصولات شیائومی، طراحی ظاهری قوی و منحصر به فرد این محصولات نیز توجه بسیاری از سخت پسندان را به خود جلب می‌کند. از دیگر مزیت‌های محصولات شیائومی، داشتن ویژگی‌هایی متفاوت از سایر محصولات برندهای دیگر است که تمام کاربران را متحیر می‌سازد. از بارزترین ویژگی‌ها می‌توان به حسگر اثر انگشت، پردازنده‌های فوق سریع، صفحه نمایش AMOLED ، تکنولوژی شارژ سریع کوآلکام و فیس‌لاک اشاره کرد.

شیائومی بر خلاف تمام برندها توانست دو ویژگی قیمت پایین و کیفیت بالا را که تاکنون، برندی قادر به کنار هم قرار دادن آنها به طور قابل ملاحظه‎ای نبوده، کنار هم بگنجاند. در پشت این دو ویژگی به ظاهر غیر منطقی، منطق‌هایی محکم وجود دارد که به شرح برخی از آنها می‌پردازیم:

همانطور که می‌دانید در سرتاسر جهان، همه روزه برای انواع محصولات برندهای مختلف هزینه‌های قابل ملاحظه‌ بسیاری صرف تبلیغات می‌شود؛ در نتیجه قیمت نهایی محصولات بیشتر می‌شود. در این بحبوحه، شرکت شیائومی هزینه‌ای صرف تبلیغ رسانه‌ای یا تلویزیونی محصولاتش نمی‌کند و تمام تبلیغات این برند از طریق شبکه‌های مجازی و توسط اینترنت صورت می‌گیرد.

به تازگی و به دنبال پیشرفت‌های روز افزون این برند، شیائومی تغییرات موثری در  بازار آفلاین خود کرده و در سرتاسر دنیا به خصوص چین و هند فروشگاه‌های بسیاری را افتتاح کرده است تا علاوه بر فروش آنلاین، مردم بتوانند به فروشگاه مختص محصولات این برند مراجعه کرده و با اطمینان خاطر بیشتری خرید کنند. در پی این روند، معاون گروه شیائومی، در سال گذشته اظهار داشته که در سال آینده هر کشور یک فروشگاه Mi خواهد داشت تا هر یک از طرفداران در نزدیکی خود یک خانه شیائومی داشته باشند.

اخبار جدید حاکی از آن است که به تازگی بیشتر از هزار فروشگاه در کشور چین افتتاح شده است که با احتساب فروشگاه‌های گذشته، تعداد آن‌ها به بیش از دو هزار فروشگاه رسیده است. این فروشگاه‌ها در هر استانی از این کشور وجود دارند. شیائومی با قدرت بیش از پیش، در تلاش برای گسترش این فروشگاه‌ها در گوشه گوشه‌ی جهان است. فروشگاه‌های Mi  دارای محصولات متنوعی هستند و امکان متفاوت بودن محصولات هر فروشگاه با دیگری، بر حسب اولویت فروش و بازار آن در هر شهر یا استان وجود دارد.

نکته دیگر آنکه بر خلاف بسیاری از محصولات دیجیتال در دنیا که با واسطه به فروش می‌رسد و بنابراین بر قیمت آن افزوده می‌شود، این شرکت تمامی محصولات و تکنولوژی خود را بدون واسطه عرضه می‌کند.

بنابر این دو نکته و نکات دیگری که از حوزه بحث ما فراتر است، دلایلی کاملا عینی و منطقی وجود دارد که عامل کاهش هزینه‌های تمام شده محصولات شیائومی می‌باشد.

در ادامه می‌خواهیم گوشه‌ای از فعالیت‌ها و محصولات شرکت معتبر شیائومی را معرفی ‌کنیم. اما قبل از آن، به این موضوع می‌پردازیم که چرا واژه‌ی «معتبر»  لایق شرکت شیائومی است و آیا اعتماد به این برند و خرید محصولات آن توجیهی منطقی دارد؟!

باید بگوییم که هیچ برند و محصولی، هر چند با کیفیت بالا، در مدت زمان کوتاهی صاحب شهرت نمی‌شود مگر اینکه مشتریان و علاقه‌مندان آن برند، با استفاده‌های مکرر از محصولات آن و رضایت‌‌مندی‌های پیوسته، برند مورد نظر را بالا ببرند. در مورد شیائومی نیز چنین مطلبی صدق می‌کند و رشد تمام مدت این برند، واقعیتی است که به واسطه کیفیت آن به وجود آمده، زیرا همانطور که گفته شد و شاهد آن هستیم، محصولات شیائومی از کیفیت بسیار زیادی برخوردار‌ند.

  پتوی هوشمند میجیا شیائومی با دمای کنترل شده

معمولا برای ساخت اکثر گوشی‌های هوشمند با قیمت پایین، از پردازنده‌هایی با کیفیت پایین استفاده می‌شود، اما تقریبا هر گوشی هوشمند شیائومی مجهز به پردازنده‌های اسنپ‌دراگون می‌باشد که در حال حاضر بهترین پردازنده‌های گوشی هوشمند در بازار جهانی است. در کل، متریال مورد استفاده برای ساخت اجزای داخلی و خارجی گوشی‌های شیائومی از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشند. استفاده‌ی شیائومی از سخت‌افزارهای باکیفیت، از جمله ماژول دوربین، یکی نمونه‌های نشان دهنده آن است؛ همه گوشی‌های هوشمند شیائومی، از جمله رده‌های پایین آن، همیشه از یک دوربین عالی برخوردار هستند. در یک آزمایش، برای سنجش کیفیت گوشی‌ هوشمند شیائومی، Redmi Note 4 را از ارتفاع، بر روی سطح جلویی و پشتی آن به زمین انداخته و با کمال تعجب خسارت بزرگی مشاهده نکردند؛ زیرا که اکثر گوشی‌های هوشمند شیائومی از فلز ساخته شده‌اند. همچنین اکثر محصولاتی که توسط این کمپانی ساخته شده از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار می‌باشند که به عنوان کپی یا مشابه محصولات دیگر برندها شناخته نمی‌شود!

علاوه بر این که این شرکت به عنوان توسعه دهنده گوشی‌های هوشمند رده بالا و تلویزیون‌های اینترنتی شناخته می‌شود، بنیانی برای زنجیره زیست محیطی است. شاید برای برخی، هنوز مفهوم زنجیره‌ی زیست محیطی شیائومی ناشناخته باشد و یا افرادی معانی و مفهوم متفاوتی از مفهوم واقعی آن در ذهن خود داشته باشند و تصور ‌شود که برخی برندها و محصولات تقلبی، خود را جزئی از برند شیائومی معرفی می‌کنند تا به گونه‌ای جایگاه بالاتر و در نتیجه فروش بیشتری بدست آورند، ولی واقعیت این نیست. کمپانی زنجیره زیست محیطی شیائومی دقیقا توسط خود شیائومی بنیان شده است. این کمپانی تابع شیائومی می‌باشد؛ در واقع محصولات تولید و عرضه شده به وسیله این کمپانی، توسط خود شیائومی تولید نشده است ولی سریع قضاوت نکنید؛ شیائومی فرهنگ‌سازی، نوع طراحی محصولات،کیفیت و فروش آن را در دست دارد. همچنین شیائومی حق ثبت اختراع و بازاریابی کامل این محصولات را دارد. از این دسته می‌توان به شرکت‌های MIJIA، QCY، Yeelight ، Deerma ، Amazefit ، Haylou، و بسیاری دیگر اشاره کرد که در زیر به معرفی مختصری از برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

محصولات آمازفیت توسط شرکتی که زیر مجموعه‌ای از شیائومی است، به نام Huami ساخته می‌شود. تخصص شرکت هوآمی تکنولوژی، در ساختن انواع ساعت و دستبند هوشمند، در طراحی‌های منحصر به فرد و ویژگی‌های خاصی است که با نام آمازفیت شناخته می‌شوند و به طور خارق العاده‌ای نظر افرادی که علاقه به این نوع محصولات دارند را به خود جلب می‌کند. این شرکت محصولات منحصر به فرد دیگری نظیر هدفون‌های ورزشی و محصولات در ارتباط با ورزش و یا دستگاه‌های پوشیدنی را تولید می‌کند.

هدف اصلی این شرکت ایجاد ارتباط قدرتمند بین فناوری و سلامتی است که کیفیت و قیمت مناسب را ادغام با این هدف کرده و توانسته رضایت مشتریان را جلب کند. برخی از ویژگی‌های ساعت‌های هوشمند آمازفیت شامل توانایی شمارش مسافت طی شده و یا ضربان قلب در هنگام پیاده‌روی، دارا بودن صفحه نمایش لمسی با رزولوشن بالا، باتری‌هایی با قابلیت نگهداری شارژ بالا و قابلیت شارژ مجدد این باتری‌ها می‌باشد. از جمله این ساعت‌ها می‌توان به ساعت  GTR و GTS  آمازفیت، ساعت آمازفیت Bip، ساعت آمازفیت T_Rex و بسیاری دیگر اشاره کرد که توصیه می‌کنیم سری به آنها بزنید زیرا که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند!

از ویژگی‌های بسیار کاربردی سری دستبندهای هوشمند نیز می‌توان به توانایی بررسی الگوی خواب افراد و نشان دادن ضربان قلب، دارا بودن GPS و زیبایی، نه تنها به عنوان یک وسیله کاربردی بلکه به عنوان زیور آلات اشاره کرد. ضد آب بودن را نیز برتمام ویژگی‌های  این محصولات اضافه کنید.

  شیائومی Kite را راه اندازی کرد: یک برنامه رایگان تست نرخ فریم بازی برای گوشی‌های اندرویدی

کمپانی میجیا شیائومی یکی دیگر از زیر مجموعه‌های شرکت شیائومی است که تخصص آن در تولید انواع محصولات هوشمند خانگی، لوازم خانگی و سنسورهای خانه هوشمند است که قابلیت پشتیبانی از اینترنت IOT و متصل شدن به اپلیکیشن را دارند که ازین طریق به راحتی می‌توانید دیوایس خود را تحت کنترل قرار دهید. برخی از محصولات میجیا شامل جارو برقی هوشمند میجیا، مسواک برقی میجیا، پرینتر چاپ عکس میجیا، دوربین اتوموبیل میجیا، کتری برقی میجیا و بسیاری از محصولات متنوع دیگر می‌باشد که از حوصله‌ی این بحث خارج است.

کمپانی Yeelight شیائومی نیز تخصص در طراحی و تولید محصولات متنوعی مانند چراغ‌های هوشمند دارد.

پس از توضیحات مختصری راجع به زیر مجموعه‌هایی از  شیائومی، جای آن است که توضیحات مختصر، یا به عبارت دیگر تنها گوشه‌ای از اطلاعات گوشی‌های هوشمند شیائومی را به اختصار بیان کنیم.

در مورد تفاوت گوشی‌های هوشمند شیائومی با دیگر برندهای پر قدرت، می‌توان گفت زمانی که تمام شرکت‌های تولید اسمارت‌فون، گوشی‌های خود را نهایتاً با لنز 16 مگاپیکسل تولید می‌کردند این شرکت، اولین گوشی میان رده جهان را با لنز 48 مگاپیکسلی معرفی کرد و یک سال بعد با بکارگیری لنزهای 64 و 108 مگاپیکسلی در گوشی‌های خود، بازهم برای اولین بار در جهان توانست سهم بزرگی از فروش این نوع کالا را از آن خود کند.

گوشی‌های هوشمند پر قدرت شیائومی، در 2 سری مختلف برای سلیقه‌های بسیار متفاوت و مناسب با وضع اقتصادی تمام اقشار جامعه، دسته بندی شده‌اند.

سری پرچمداران MI که قیمت و کیفیت بالا و مشخصات منحصر به فردی را داراست. اما باز هم قیمتی مناسب‌تر در مقایسه با گوشی‌های هوشمند هم رده دارند و از آن جمله می‌توان به MI Note10 که بالاترین رده  گوشی‌های هوشمند شیائومی در سال 2020 بود، اشاره کرد. و پس از آن پیشرفتی دیگر با عنوان MI 11  که به تازگی معرفی شده نیز به دور از نگاه‌ها باقی نخواهد ماند.

سری دوم این گوشی‌ها Redmi نام دارد که باب میل تمام افراد خاص پسند می‌باشد، به خصوص قیمت بسیار مناسب آن که محبوبیت این محصول را چند برابر کرده است. گوشی‌های ردمی طوری طراحی شده‌اند که ویژگی‌های بسیار زیادی را در مقابل قیمت‌های بسیار مناسب داشته باشند تا هر قشری از جامعه توان خرید آن را داشته باشد؛ از بین تمام گوشی‌های سری ردمی، می‌توان به Redmi Note 8 pro اشاره کرد که با وجود اینکه پس از آن، گوشی‌های دیگری ارائه شد، اما این گوشی از نظر کاربران بسیار مورد توجه قرار گرفت و هنوز هم می‌توان گفت به دلیل نسبت قیمت مناسب و کیفیت بالای آن، گل سرسبد ردمی‌هاست.

در گذشته در بین اکثر افراد، برند شیائومی بیشتر راجع به گوشی هوشمند مطرح بوده است اما امروزه تقریبا همه مردم، اطلاعات نسبی را در مورد محصولات متنوع شیائومی در اختیار دارند. از آنجایی که تولید محصولات شیائومی در مدت کوتاهی به پیشرفت بسیاری رسیده، معرفی و توضیح تمام محصولات این برند پر قدرت، نیازمند زمان زیادی است و از محدوده‌ی این بحث خارج است، بنابراین در اینجا به معرفی برخی از این محصولات بسنده کرده‌ایم. امید است با این مقاله توانسته باشیم در مسیر توضیح و آشنایی بیشتر کمکی کرده باشیم.

”پنهان-کردن”

دیدگاهتان را بنویسید