کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

شرکتی که از هوا ، الماس تولید می کند !

یکی از عمده مشکلاتی کـه برای بقای جانداران کره زمین ایجاد شده اسـت افزایش آلودگی هوا و مخصوصا افزایش کربن دی اکسید اسـت اما یک شرکت نیویورکی جدیدا نه تنها راه حلی برای آن یافته بلکه این مشکل را تبدیل بـه فرصتی برای کسب درآمد کرده اسـت همراه سایت تالاب باشید تا دراین مطلب بـه بررسی این موضوع جالب بپردازیم.

 

شرکتی نوپا بـه نام ایتر دایموندز بـه اولین تولیدکننده اي تبدیل شده کـه از کربن اتمسفر برای تولید الماس هاي‌ پایدار استفاده میکند.

وقتی بـه الماس فکر میکنیم، عکسهایی مانند زیورآلات گرانقیمت یا معدنچیانی کـه در شرایط سخت کار میکنند تا این سنگ گران بها را استخراج کنند در ذهن ما نقش می بندد. “الماس هاي‌ خونین” یا “سنگ هاي‌ کثیف” اطلاحاتی هستند کـه برای تجارت الماس هایي کـه از مناطق جنگی و اردوگاه هاي‌ کار اجباری استخراج و بـه صورت برش نخورده فروخته می‌شوند، به کار برده می‌شود.

 

کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

 

اما اکنون شرکتی نوپا بـه نام ایتر دایموندز «Aether Diamonds» کـه درسال 2018 توسط رایان شیرمن و دنیل وینو همراه با رابرت هاگمن تاسیس شده اسـت، بـه اولین تولیدکننده اي تبدیل شده کـه از کربن اتمسفر برای تولید الماس هاي‌ پایدار استفاده می‌کند.

 

کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

چگونه از هوا الماس تولید می شود؟

 

بـه گفته ایتر دایموندز، هر قیراط الماس فروخته شده برابر با 20 متریک تن دی اکسید کربن گرفته شده از اتمسفر اسـت کـه اینکار با استفاده از ترکیبی از جذب مستقیم هوا و سایر روش هاي‌ حذف کربن از جمله تفکیک کربن، صورت میگیرد.

  همه چیز درباره مهندسی کامپیوتر و گرایش های ارشد آن

 

کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

 

این روش تولید می‌تواند با حذف کربن از هوا بـه مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند و با پیش گیری از نقض حقوق بشر در زمینه استخراج الماس بـه خود صنعت نیز کمک کند.

جذب مستقیم هوا از ابتدا بخشی از ماموریت ایتر دایموندز بوده اسـت. شیرمن و وینو این شرکت را پس از مطالعه درباره جذب مستقیم هوا درسال 2018 تاسیس کرده و بـه دنبال یافتن روشی برای تولید الماس با استفاده از کربن بیرون کشیده شده از هوا بودند.

 

کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

 

ایتر دایموندز طی سال گذشته میلادی صدها قیراط الماس تولید کرده و عرضه اولین الماس هاي‌ خود بـه مشتریان را از اواسط سال 2021 آغاز کرد. اکنون، این شرکت تولید هزاران قیراط الماس درسال 2022 را برنامه ریزی کرده اسـت.

 

کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

 

ایتر دایموندز اکنون میتواند گواهینامه B Corp را بـه اعتبار خود اضافه کند. برای دریافت این گواهینامه، یک شرکت باید عملکرد اجتماعی و زیست محیطی بالایی را نشان داده، تعهد قانونی بـه پاسخگویی داشته ودر زمینه فعالیت هاي‌ خود شفافیت نشان دهد. کسب گواهینامه B Corp راحت نیست. بیش از یکصد هزار شرکت طی یک دهه گذشته برای دریافت این گواهینامه تقاضای داده اند کـه تنها 4000 شرکت موفق بـه دریافت آن شده اند.

 

 

از دی اکسید کربن موجود در هوا تا ساختن الماس !

ایتر دایموندز فرآیند تولید الماس رابا خرید دی اکسید کربن از تاسیسات کلایم‌ورکس «Climeworks»؛ شرکتی پیشگام در زمینه جذب مستقیم هوا کـه مقر آن در سوئیس اسـت، و انتقال آن بـه ایالات امریکا آغاز می‌کند. دی اکسید کربن خریداری شده فرآیندی اختصاصی را پشت سر گذاشته و بـه متان با خلوص بالا یا CH4 تبدیل می‌شود.

  سریع ترین قطار جهان رونمایی شد (عکس)

 

کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

 

سپس، این متان مستقیما بـه راکتورهای الماس تزریق میشود، جایی کـه روش رسوب‌دهی شیمیایی بخار برای رشد مواد الماس سخت طی چند هفته به کار گرفته میشود.فرآیند رسوب‌دهی شیمیایی بخار گازها را تا دمای بسیار بالا و تحت شرایط نزدیک بـه خلاء گرم میکند کـه مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کند. اما با توجه بـه این‌که ایتر دایموندز مقابله با تغییرات آب و هوایی را دنبال می‌کند، نیروی مورد نیاز این فرآیند و مراحل دیگر تولید از منابع بدون کربن مانند انرژی خورشیدی و هسته اي تامین میشود.

 

 

کاهش الودگی هوا با تولید شدن الماس از هوا

 

الماس هاي‌ تولید شده بـه شهر سورات در هند ارسال می‌شوند کـه آنجا برش خورده و صیقل داده میشوند و پس ازآن برای فروش دوباره بـه شهر نیویورک ارسال میشوند.

 

الماس یکی از گرانبها ترین هاي‌ جهان بـه حساب می اید.

دیدگاهتان را بنویسید