در بازار گوشی موبایل ایران و جهان چه می‌گذرد

در این مقاله با استناد به آمار رسمی دو سایت انجمن واردات گوشی موبایل ایران و سایت کانالیس به بررسی بازار فروش گوشی‌های موبایل در ایران و جهان می‌پردازیم.

اهمیت بالای گوشی‌های موبایل

ما در عصری زندگی می‌کنیم که با یک گوشی موبایل همانند طلا برخورد می‌شود. در تمام دنیا و به خصوص در ایران قیمت گوشی های موبایل ممکن است به صورت لحظه‎‎‌ای تغییر کند و یا دولت‌ها از آن به عنوان ابزاری برای تحریم و ایجاد فشار بر دیگر کشورها استفاده کنند.

همین مساله نشان می‌دهد گوشی‌ها رکن بسیار مهمی در زندگی مردم دنیا شده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قیمت گوشی های موبایل را هم در آن لیستی قرار دهید که هر روز صبح زود قبل از اینکه کارهای روزانه‌تان را شروع کنید مرور می‌کنید.

حتی اگر در بازار بزرگ موبایل تهران قدم بزنید و از رهگذران بپرسید: «فکر می‌کنید کدام کمپانی‌ها در صدر فروش گوشی‌ موبایل در جهان قرار دارند؟» احتمالا اولین نام‌هایی که می‌شنوید اپل و سامسونگ هستند. اما آمار و ارقام واقعیت را طور دیگری به ما نشان می‌دهند.

‎‎به گزارش ایسل و به نقل از سایت کانالیس؛ در سال 2020، 37 درصد از تمام بازار فروش گوشی‌ موبایل در دنیا تحت انحصار اپل و سامسونگ قرار داشت. اما در سال 2021 و به خصوص در سه ماه دوم امسال مارکت گوشی موبایل دچار یک تغییر خبرساز شد که به نظر نمی‌آید یک سونامی زودگذر باشد.

سرانجام شیائومی جای خودش را پیدا کرد

 

 

طبق آمار سایت canalys؛ در سال 2020 به تفکیک، سهم سامسونگ از بازار 22 درصد در جایگاه اول و در جایگاه دوم سهم اپل 15 درصد از کل بازار بود. اما چیزی که شاید خیلی به چشم نمی‌خورد فاصله بسیار کم شیائومی به نسبت به اپل بود. سهم شیائومی در سال 2020 از این بازار به 14 درصد می‌رسید. شاید همین غفلت علت شگفت‌زدگی دنیا باشد. شیائومی سرانجام در سال 2021 با یک جهش بزرگ، اپل را کنار زد و 17 درصد از بازار دنیا را در اختیار گرفت.

 قیمت گوشی های شیائومی چقدر تاثیرگذار بود؟

بی‌جهت نیست اگر بگوییم قیمت گوشی های شیائومی موجب جهش بزرگ سهم این کمپانی شده است. روشی که شیائومی در قیمت‌گذاری گوشی‌ها  و نحوه سوددهی شرکت به کار می‌برد موجب می‌شود که هیچ کمپانی دیگری نتواند قیمتی پایین‌تر از این کمپانی ارائه کند.

شیائومی علاوه‌بر تولید گسترده گوشی‌ها در عرصه ارتباطات و تبلیغات نیز فعالیت دارد و این راز بزرگ شیائومی است. قاعده‌ای که براساس آن توانسته علیرغم پایین‌آوردن حاشیه سود فروش گوشی‌ها، کمپانی خود را توسعه دهد.

نگاهی به آمار داخلی از فروش گوشی‌های شیائومی

آنچه که آمار سایت رسمی انجمن واردکنندگان گوشی موبایل می‌گوید، نشان می‌دهد؛ همگام با این جهش، خرید گوشی های شیائومی در ایران نیز رو به افزایش است.

مقایسه میان آمارهای ایرانی و غیر ایرانی به دلیل تفاوت تقویمی که استفاده می‌شود، ممکن است کمی گیج کننده باشد. اما با این وجود می‌شود به‌راحتی نفوذ شیائومی به بازار ایران را متوجه شد؛ درمیان 20 گوشی پرفروش 12 ماه گذشته، 7 گوشی از نماینده‌های شیائومی هستند.

  قیمت خرید و مشخصات تلویزیون 65 اینچ M5-5ASP شیائومی

این نشان می‌دهد ایرانی‎‌ها به شیائومی آغوش باز نشان دادند. ایرانی‌ها این گوشی‌های باکیفیت و کارآمد را می‌پسندند و شاید دو علت عمده بتوان برای آن‌ها نام برد.

شیائومی، بی‌رقیب در میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی

بدون شک اولین علتی که می‌توان از آن یاد کرد پایین‌بودن قیمت گوشی های شیائومی است. همانطور که قبلا اشاره کردیم سیستم درآمدی و قیمت‌گذاری شیائومی موجب شد تا قیمت گوشی های شیائومی به مزاج کاربران ایرانی خوش بیاید.

متاسفانه، همانطور که همه ما می‌دانیم، در چند سال گذشته قیمت گوشی‌ها با شیب بسیار زیادی رو به افزایش است و این خود موجب می‌شود هر ساله از میان مردم ایران افراد بیشتری به گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده روی بیاورند. تمایل مردم به خرید گوشی‌هایی همچون Redmi note 8 یا Redmi note 8 pro به وضوح در آماری که این سایت منتشر کرده، دیده می‌شود.

 تنوع بسیار بالا در محصولات شیائومی

دومین علتی که می‌تواند این بازار را به شیائومی تقدیم کند وجود تنوع بسیار بالای محصولات شیائومی است. درواقع در این باره آماری شگفت‌انگیز وجود دارد؛ از آغاز سال 2021 تا تاریخ نگارش این مقاله، شیائومی 33 گوشی معرفی کرده است. عددی که نشان می‌دهد شیائومی چگونه بازار را به تصرف درآورده است و این تازه تعداد گوشی‌هایی است که تا میانه امسال یعنی سال 2021 معرفی شده‌اند.

شاید بتوان گفت یکی از کارهایی که این زمینه را برای شیائومی فراهم آورد تا گوشی‌های متنوع و زیادی عرضه کند وجود زیربرندهای زیاد است. شیائومی برای اینکه بتواند این برنامه و هدف خود را که همان تنوع زیاد بود عملی کند چهار زیربرند بزرگ به‌وجود آورد. این چهار زیربرند عبارتند از:

سری MI که همان پرچمداران این کمپانی است و شیائومی کار خود را با اولین سری این گوشی شروع کرد. سری پوکو (Poco) که عمدتا گوشی‌های میان‌رده این شرکت را شامل می‌شوند. سری ردمی (Redmi) و ردمی نوت (Redmi note) که عمدتا گوشی‌های اقتصادی این کمپانی را شامل می‌شوند. و سری بلک شارک (Black shark) که گوشی‌های گیمینگ را شامل می‌شوند. آیا شیائومی دنیا را فتح می‌کند؟

پیشرفت‌های زیادی که شیائومی از زمان تاسیس خود تا الان که تنها 10، 11 سال می‌شود داشته‌است، ثابت می‌کند پیش‌بینی ادامه‌دار بودن این پیشرفت شیائومی محتمل‌ترین آینده‌نگریست. اما باید برای گفتن جمله “شیائومی به صدر تولیدکننده‌های گوشی موبایل در جهان رسیده است” کمی صبور بود. تا اینجا که آمار را تا سه ماه دوم سال 2021 بررسی کردیم، شیائومی هنوز سامسونگ را در مقابل خود می‌بیند.

سامسونگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی موبایل

 

 

براساس آمار سایت کانالیس؛ در سه ماه دوم سال 2021، همچنان سامسونگ با سهم 19 درصدی خود از بازار گوشی موبایل در جهان، بزرگترین تولیدکننده محسوب می‌شود و نبض بازار را در اختیار دارد. اگرچه این رقم در سال 2020، 22 درصد بود و سهم سامسونگ رو به کاهش است اما همچنان سامسونگ در صدر قرار دارد.

قیمت گوشی های سامسونگ

 شاید برایتان این شبهه به وجود بیاید که علت روند نزولی سهم سامسونگ از بازار جهانی بالابودن قیمت گوشی های سامسونگ باشد، اما باید بگوییم قیمت گوشی های سامسونگ بسیار معقول و منطقی است. این تفاوت میان روش کسب درآمد شیائومی با دیگر کمپانی‌هاست که موجب می‌شود شیائومی پایین‌ترین قیمت را ارائه دهد. در تیترهای بالا به آن اشاره شده است. بنابراین از تکرار مکررات پرهیز می‌کنیم.

 

نگاهی به آمار داخلی از فروش گوشی‌های سامسونگ

طبق آمار سایت رسمی انجمن واردکنندگان گوشی موبایل ایران؛ اگرچه خرید گوشی های شیائومی افزایش یافته است اما همان چیزی را که در آمار جهانی می‌بینید در ایران هم می‌بینید. در 20 گوشی پرفروش ایران در 12 ماه گذشته، 11 گوشی از نمایندگان سامسونگ است. پرفروش‌ترین گوشی موبایل در 12 ماه گذشته در ایران گوشی سامسونگ گلکسی A11 بوده و همچنین در جایگاه دوم پرفروش‌ترین‌ها نیز گوشی گلکسی A10s قرار دارد.

اگرچه ایرانی‌ها به گوشی‌های شیائومی آغوش باز نشان دادند اما همچنان پرفروش‌ترین گوشی‌ها در ایران گوشی‌های سامسونگ هستند. با نگاهی به بازار کشورهایی همچون چین و هند، که شباهت بیشتری به بازار ایران دارند و ویژگی خاص بازارشان این است که عمدتا گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی طرفدار بیشتری دارند، باید گفت با وجود اینکه شیائومی بازار این دو کشور را تحت سلطه خود درآورده است اما هنوز در ایران جای کار دارد.

علت این تفاوت چیست؟ چرا در ایران شیائومی هنوز موفق نشده تا رقیب اصلی خود را کنار بزند؟

تمایل ایرانیان به تولیدکننده باسابقه

شاید اصلی‌ترین علت را بتوان اصالت سامسونگ نامید، این دلیل اعتمادی است که ایرانیان نسبت به سامسونگ پیدا کرده‌اند. اعتمادی که هنوز شیائومی نتوانسته آن را کسب کند. اگر از کسانی که به تازگی گوشی سامسونگ خریده‌اند بپرسید چرا با وجود اینکه با همین قیمت می‌توانستند یک گوشی شیائومی با امکانات بالاتر بخرند، رو به سامسونگ آورده‌اند؟ احتمالا پاسخی که می‌شنوید شبیه به همین جمله باشد:« به هر حال این سامسونگ است و من قبلا هم گوشی سامسونگ داشته‌ام.»

آخرین آمار منتشر شده

تا این اواخر 8 سال بود که سامسونگ در صدر بزرگترین تولیدکنندگان قرار دارد. اما در اواخر 3 ماه دوم سال 2021 و اوایل 3 ماه سوم سال شیائومی به این سلطه 8 ساله پایان داد. می‌توانید تصور کنید که پایان‌دادن به یک امپراتوری 8 ساله در این بازار ممکن است چقدر خبرساز شود.

براساس گزارش کانترپوینت، با سقوط سهم بازار سامسونگ به 15.7 درصد و رشد شیائومی به 17.1 درصد، شیائومی برای اولین بار توانسته است به پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در جهان تبدیل شود.

اگرچه باید اشاره کرد که احتمال بازگشت سامسونگ به رتبه‌ی اول در 3 ماه بعدی وجود دارد. چراکه افت عرضه گوشی‌های سامسونگ در این مدت را تا حدودی می‌توان به تحت تاثیر فرارگرفتن زنجیره تامین قطعات سامسونگ از موج اخیر کرونا در ویتنام نسبت داد؛ به طوری که کمبود گوشی‌های سری گلکسی (مخصوصا سری a) در فروشگاه‌های حضوری و آنلاین زیادی از بازارها ملموس است.

جمع‌بندی نهایی

هرگز نمی‌توان به طور قطع چیزی را درباره آینده این بازار پیش‌بینی کرد. اما در این مقاله تلاش کردیم آماری را که از منابع معتبری کشت کرده بودیم به گوشتان برسانیم. بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی از گوشی‌های شیائومی و یا سامسونگ را دارید بهتر است علاوه‌بر قیمت گوشی های شیائومی و قیمت گوشی های سامسونگ که در صفحه فروشگاه‌های اینترنتی معتبر همچون ایسل به نمایش گذاشته شده است، اینگونه اخبار را نیز در وبلاگ‌های تکنولوژی معتبری همچون وبلاگ ایسل دنبال کنید.

  معرفی تلویزیون های شیائومی 2023

 

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت
انتخابات 1400
ویروس کرونا
لایحه بودجه 1400
لیگ برتر 99
سامسونگ
شیائومی
بازار موبایل
گوشی های سامسونگ
گوشی های شیائومی
بازار گوشی موبایل
سهام عدالت
انتخابات 1400
ویروس کرونا
لایحه بودجه 1400
لیگ برتر 99
قیمت گوشی های سامسونگ
قیمت گوشی های شیائومی
گوشی های موبایل
قیمت گوشی ها
فروش گوشی ها
گوشی موبایل
پرفروش ترین
نشان می دهد
تا گوشی
آمار سایت
سال 2020
میان رده
ماه دوم
سال 2021

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا
منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۸۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

شرط مهم پرداخت سود سهام عدالت

خبر خوش برای بازنشسته‌ها/ افزایش حقوق جدید در راه است

یارانه جدید چه زمانی واریز می‌شود؟

قیمت طلا و سکه در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰/ سکه ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان شد

مجری سرشناس رادیو و تلویزیون درگذشت

خبر بعدی:

جدیدترین موبایل سامسونگ چند؟ (جدول)

اقتصاد آنلاین – سولماز محمدی؛ جهت اطلاع از جدیدترین قیمت گوشی و آگاهی از نرخ‌ها در بازار موبایل تهران روزانه به سرویس “موبایل” در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

*اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

قیمت انواع گوشی سامسونگ در بازار (اسفند ماه) برند مدل حافظه داخلی (گیگابایت) دوربین (مگاپیکسل) قیمت (تومان) سامسونگ Galaxy M01 Core SM-M013F/DS ۳۲ ۸ ۲,۷۰۰,۰۰۰ سامسونگ A72 SM-A725F/DS ۲۵۶ ۶۴ ۱۳,۴۰۰,۰۰۰ سامسونگ  Galaxy S21 Plus 5G SM-G996B/DS ۲۵۶ ۱۲  ۲۳,۸۰۰,۰۰۰ سامسونگ Galaxy A32 5G SM-A326B/DS ۱۲۸  ۴۸ ۶,۷۰۰,۰۰۰ سامسونگ  A52s 5G SM-A528B/DS ۲۵۶ ۶۴ ۹,۸۰۰,۰۰۰ سامسونگ Galaxy A10s SM-A107F/DS  ۳۲ ۱۳ ۳,۶۰۰,۰۰۰ سامسونگ Galaxy A12 Nacho SM-A127F/DS ۶۴ ۴۸ ۳,۷۰۰,۰۰۰ سامسونگ Galaxy Z Flip3 5G ۲۵۶ ۱۲  ۲۲,۵۰۰,۰۰۰  سامسونگ Galaxy S9 Plus ۶۴  ۱۲  ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ اخبار مرتبط ۱۸:۰۵:۰۰ موبایل پرچم دار سامسونگ چند؟ (جدول) ۱۸:۰۵:۰۰ موبایل پرچم دار سامسونگ چند؟ (جدول) ۱۹:۰۰:۰۰ جدیدترین موبایل سامسونگ چند؟ (جدول) ۱۹:۰۰:۰۰ جدیدترین مدل موبایل سامسونگ چند؟ (جدول) ۱۸:۰۰:۰۰ قیمت موبایل سامسونگ چند؟ (جدول) ۱۹:۰۰:۰۰ قیمت موبایل (سامسونگ / جدول)